Sunday, June 17, 2012

Kelemahan Ketika Menulis Karangan.

  • Tidak memahami/menghayati kehendak soalan.
  • Huraian biasa-biasa.
  • Ayat biasa/selamat/mudah
  • Tidak dapat mengembangkan isi.
  • Pemerengganan lemah (ada yang panjang,ada yang pendek dan huraian isi tidak tersusun)

CONTOH KARANGAN LULUS: 



 
Faktor-faktor yang menarik kedatangan pelancong ke Malaysia.
                Kini, ramai pelancong dari luar negara suka melawat ke Malaysia . Sebagai contohnya, mereka melawat Melaka, Pulau Langkawi, Pantai Desaru dan Danga Bay. Hal ini kerana Malaysia mempunyai banyak faktor yang menarik kedatangan pelancong.
              Pada pendapat saya, faktor pertama Malaysia menjadi tempat pelancongan ialah Malaysia mempunyai banyak tempat yang menarik. Pelancong tertarik dengan keindahan yang terdapat di Malaysia. Mereka boleh berkelah dan mandi manda di tepi pantai atau menikmati udara segar di sini. Sebagai contohnya, Pantai Desaru di Johor sangat indah dan ramai pelancong datang di sana. Oleh itu, jelaslah bahawa tempat yang menarik di Malaysia adalah faktor utama kedatangan pelancong.
               Di samping itu, Malaysia mempunyai banyak tempat bersejarah untuk dilawati. Negara kita mempunyai banyak warisan sejarah bertaraf dunia. Pelancong boleh mengenali sejarah negara kita. Pelancong boleh mengunjungi pameran sejarah dan muzium di Malaysia. Sebagai contohnya, pelancong boleh melawat negeri Melaka Bandaraya Bersejarah. Oleh itu, jelaslah bahawa tempat yang bersejarah adalah faktor kedua yang menarik kedatangan pelancong.
                 Selain itu, Malaysia banyak tempat membeli belah. Harga barang yang dijual di Malaysia lebih murah. Banyak barangan berjenama terkenal dijual di Malaysia dengan harga yang berpatutan. Pelancong boleh membeli belah di Malaysia dengan gembira. Pihak kerajaan juga telah melancarkan Karnival Jualan Mega untuk menarik pelancong membeli belah di Malaysia. Oleh itu, jelaslah bahawa tempat membeli belah yang banyak dapat menarik kedatangan pelancong.


                    Kesimpulannya, banyak faktor yang boleh menarik kedatangan pelancong di  Malaysia. Namun, pelancong tidak akan datang jika kita tidak menjaga  negara kita dengan baik. Marilah kita berusaha supaya negara kita menjadi terkenal di seluruh dunia.

 


No comments:

Post a Comment