Monday, June 11, 2012

Contoh Karangan Peperiksaan Setengah Tahun Tingkatan 5 2012 Negeri Johor.


Assalamualaikum dan selamat sejahtera. 
Berikut ialah contoh karangan peperiksaan setengah tahun negeri Johor 2012 yang ingin kami kongsi bersama-sama dengan para pembaca. Para pembaca diizinkan untuk menyalin kembali karangan ini dan digunakan untuk tujuan pemelajaran di dalam kelas atau untuk mengulang kaji bagi menghadapi SPM/PMR (pun boleh juga kalau tajuk ini keluar).  Inilah sedekah kami. Karangan contoh ini ada kelemahan. Oleh itu, komen yang membina sangat dialu-alukan. Sekian, terima kasih.

Bahagian A : Karangan Berpandu

Soalan : Huraikan pendapat anda tentang kepentingan rekreasi kepada masyarakat. Panjangnya huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.

          Dewasa ini, masyarakat di Malaysia semakin sibuk mengejar arus pembangunan yang semakin rancak dari semasa ke semasa. Kesibukan yang semakin menghambat diri masyarakat telah menyebabkan mereka kekurangan masa untuk menjalankan aktiviti rekreasi. Situasi ini telah memberi impak yang amat besar khasnya kepada kesihatan masyarakat. Majoriti masyarakat di Malaysia mengalami masalah obesiti dan tekanan darah tinggi kerana kurangnya aktiviti rekreasi. Oleh itu, segala persoalan yang berkaitan dengan kepentingan rekreasi kepada masyarakat akan dikaji dengan teliti sehingga ke akar umbi.
          Sebagai pembuka tirai perbincangan, kepentingan utama rekreasi kepada masyarakat yang dapat dikenal pasti ialah mengeratkan hubungan kekeluargaan dan persaudaraan. Hal ini perlu diberi keutamaan kerana masyarakat dapat beramah mesra dan bercampur gaul ketika melakukan aktiviti rekreasi. Perkara ini dapat direalisasikan dengan meluangkan masa bersama-sama keluarga melakukan aktiviti rekreasi pada hujung minggu atau cuti umum. Sebagai contohnya, ahli keluarga boleh melakukan aktiviti rekreasi seperti berkelah bersama-sama keluarga di Taman Merdeka, Johor Bahru atau bersantai bersama-sama keluarga di Pantai Desaru, Kota Tinggi, Johor. Aktivit ini dapat mengeratkan hubungan persaudaraan dalam keluarga bak kata peribahasa “air dicincang tidak akan putus”. Melalui perkara ini, jelaslah bahawa amalan rekreasi dalam kalangan masyarakat dapat mengeratkan hubungan kekeluargaan dan persaudaraan.
          Selain itu, antara kepentingan rekreasi kepada masyarakat termasuklah melapangkan fikiran masyarakat. Hal ini sangat penting kerana otak dan tubuh manusia dapat berehat sebentar daripada memikirkan tekanan di tempat kerja atau di sekolah dengan menjalani aktiviti rekreasi. Situasi ini dapat diwujudkan dengan mencari kawasan peranginan seperti di tempat pantai dan tanah tinggi untuk berehat sambil membaca buku. Contoh yang dapat dikongsi bersama-sama bagi menyokong pernyataan ini ialah masyarakat boleh memilih kawasan peranginan tanah tinggi yang nyaman di Cameron Highlands atau menghirup udara yang segar di Pantai Air Papan, Mersing. Aktiviti ini bertetapatan dengan aspirasi kerajaan untuk membentuk masyarakat yang sihat dan cerdas. Berdasarkan perkara ini, jelaslah bahawa aktiviti rekreasi dapat melapangkan fikiran masyarakat.
          Di samping itu, lontara idea yang ketiga tentang kepentingan rekreasi kepada masyarakat ialah bertukar-tukar pendapat untuk menyelesaikan sesuatu masalah dalam kehidupan. Hal ini perlu diberi perhatian mendalam kerana setiap perkongsian idea akan berjalan lancar ketika masyarakat berekreasi khasnya di taman-taman bunga atau taman rekreasi. Aspirasi murni ini dapat dizahirkan dengan mengadakan perjumpaan atau perbincangan berkumpulan di taman-taman rekreasi. Sebagai contohnya, penduduk setempat boleh menggunakan taman rekreasi yang berhampiran seperti Hutan Bandar Johor Bahru untuk berkumpul dan membincangkan masalah yang dihadapi di kawasan tempat tinggal mereka. Para pelajar juga boleh menggunakan gazebo yang terdapat di sekitar Taman Bunga Istana Johor untuk mengadakan sesi belajar secara berkumpulan. Melalui wacana ini, jelaslah bahawa kepentingan rekreasi kepada masyarakat ialah dapat bertukar-tukar pendapat.

          Seterusnya, perbincangan yang keempat tentang kepentingan rekreasi kepada masyarakat ialah menyihatkan tubuh. Hujah ini perlu dipandang serius kerana toksin yang berbahaya untuk badan dapat dibuang melalui peluh ketika masyarakat menjalankan aktiviti rekreasi. Setiap perkara yang dibincangkan ini mampu diwujudkan dengan bersenam pada setiap hujung minggu untuk memastikan badan sentiasa sihat dan cerdas. Contoh yang dapat dibuktikan bagi merungkai segala persoalan ialah Kementerian Kesihatan Malaysia sentiasa menggalakkan masyarakat supaya berjalan kaki sebanyak 10 ribu langkah di kawasan rekreasi yang disediakan kerana aktiviti itu boleh membakar kalori dan menyingkirkan toksin. Berdasarkan hal ini, sudah terang lagi bersuluh bahawa aktiviti rekreasi dapat meniyhatkan badan masyarakat.
          Sebagai penutup bicara, kepentingan rekreasi memberi banyak kemaslahatan kepada setiap lapisan masyarakat di Malaysia. Namun, manfaat ini tidak akan dapat dikecapi oleh setiap lapisan masyarakat jika mereka sentiasa alpa dengan kesibukan mengejar kemewahan dunia. Oleh itu, setiap lapisan masyarakat di bawah payung Satu Malaysia hendaklah menjalankan aktiviti rekreasi demi melahirkan modal insan yang sihat.






Bahagian B

1)    Masa depan negara memerlukan generasi muda yang berilmu pengetahuan agar pembangunan dan kemajuan dapat dikecapi.
Huraikan pendapat anda tentang cara-cara untuk menjadi remaja yang berilmu.
           
          Dunia semakin berubah dan pesat membangun hari demi hari. Hal ini menunjukkan bahawa betapa pentingnya bekalan ilmu pengetahuan dalam diri setiap remaja agar tidak ketinggalan dalam arus modenisasi. Nabi Muhammad s.a.w. juga turut berpesan kepada umat akhir zaman supaya menuntut ilmu hingga ke negeri China kerana proses pemelajaran itu sebenarnya bermula dari alam buaian hinggalah ke liang lahad. Hal ini membuktikan bahawa ilmu pengetahuan sangat penting bagi membentuk insan yang kamil. Bagaimanakah untuk menjadi remaja berilmu? Oleh itu, segala persoalan tentang cara-cara untuk menjadi remaja berilmu akan dikaji dengan teliti hingga ke akar umbi.
          Sebagai pembuka tirai perbincangan yang pertama, cara utama yang dapat dikenal pasti untuk menjadi remaja berilmu ialah setiap remaja perlu mengunjungi perpustakaan awam atau sekolah pada masa lapang. Hal ini perlu diberi keutamaan kerana remaja dapat menimba ilmu pengetahuan daripada hamparan ilmu yang terhidang luas di dalam buku yang terdapat di perpustakaan. Perkara ini perlu direalisasikan dengan sentiasa menggunakan khidmat pinjaman buku yang disediakan untuk membaca buku cerita atau merujuk buku rujukan untuk menjawab latihan yang diberikan oleh guru. Sebagai contohnya, remaja boleh menggunakan kemudahan yang kondusif di Perpustakaan Awam Sultan Ismail, Johor Bahru atau mencari maklumat yang dikehendaki di Perpustakaan Negara Malaysia yang menghimpunkan lautan ilmu yang dalam tidak terduga. Melalui prakarsa ini, jelaslah bahawa usaha untuk menjadi remaja berilmu ialah mengunjungi perpustakaan pada waktu lapang.
          Selain itu, hujah seterusnya tentang cara-cara untuk menjadi remaja berilmu ialah memberi tumpuan seratus peratus ketika sesi pengajaran dan pemelajaran di sekolah. Hal ini sangat penting kerana setiap pengajaran yang disampaikan oleh guru akan mudah disimpan di dalam minda tanpa gangguan dan guru juga dapat mengajarkan isi pengajaran dengan lancar. Situasi ini dapat diwujudkan dengan tidak berbual-bual ketika guru sedang mengajar dan tidak berkhayal ketika sesi pengajaran dan pemelajaran berlangsung di dalam kelas seterusnya menyebabkan guru-guru yang mendidik remaja akan berasa senang hati. Setiap remaja hendaklah menghargai detik masa sepanjang proses pengajaran dan pemelajaran berlangsung kerana masa itu ibarat mata pedang, jika kita tidak memotongnya maka mata pedang itulah yang akan memotong diri kita sendiri. Berdasarkan hujah ini, jelaslah bahawa cara-cara untuk menjadi remaja berilmu ialah memberi tumpuan seratus peratus ketika menuntut ilmu di dalam kelas.
          Di samping itu, antara cara menjadi remaja berilmu termasuklah melibatkan diri secara aktif dalam bidang kokurikulum di sekolah. Hal ini demikian kerana aktiviti kokurikulum yang terdapat di sekolah dapat memberikan ilmu tambahan yang sangat berguna kepada remaja dan ilmu tersebut tidak akan didapati ketika belajar di dalam kelas. Aspirasi murni untuk menjadi remaja berilmu ini dapat dizahirkan dengan tidak melepaskan peluang menyertai aktiviti kokurikulum seperti kawad kaki, berkhemah atau mempelajari seni bela diri. Sebagai contohnya, remaja boleh menyertai pasukan Kadet Polis atau Kadet Remaja Sekolah yang mampu membentuk jati diri, semangat kepimpinan, perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk dan menyemai sifat berdikari dalam diri remaja. Melalui perkara ini, sudah terang lagi bersuluh bahawa aktiviti kokurikulum di sekolah dapat mewujudkan remaja yang berilmu.

          Seterusnya, setiap remaja di Malaysia juga hendaklah mempunyai wawasan dalam hidup jika ingin merealisasikan hasrat untuk menjadi remaja berilmu. Hujah ini perlu dipandang serius kerana wawasan hidup diperlukan supaya mereka sentiasa dapat mencapai segala cita-cita dalam hidup mereka dan wawasan hidup mampu mengajar remaja erti berdisiplin dan bertanggungjawab dalam kehidupan seharian. Perkara yang dibincangkan ini mampu diwujudkan dengan mempunyai sasaran dalam peperiksaan dan berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya bak kata peribahasa ”yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang”. Conoh yang dapat menjawab segala persoalan ini ialah kebanyakan remaja yang mempunyai wawasan akan lebih mengetahui hala tuju kehidupan serta tidak mudah berputus asa dalam kehidupan mereka. Oleh hal yang demikian, jelaslah bahawa memiliki wawasan dalam hidup merupakan usaha yang penting untuk mewujudkan remaja berilmu.
          Sebagai kesimpulannya,setiap perkara yang berkaitan dengan usaha-usaha untuk mewujudkan remaja berilmu telah dikupas dengan mendalam. Namun, usaha ini tidak akan dapat berjaya jika setiap remaja sentiasa lalai dengan budaya hedonism yang melanda dunia. Oleh itu, setiap remaja di bawah payung Satu Malaysia hendaklah bertindak segera kerana ilmu ialah kunci kejayaan dalam kehidupan.

2)   Kehendak soalan : Peranan pelbagai pihak untuk menghargai warga tua.

          Warga tua merujuk ibu, bapa,datuk atau nenek,bapa saudara atau ibu saudara yang sudah berumur. Mereka merupakan golongan yang paling berjasa kepada keluarga, masyarakat dan negara. Warga tua telah melalui pelbagai rintangan dan dugaan untuk membesarkan anak-anak. Namun, pada hari ini, warga tua sering diabaikan ibarat peribahasa melukut di tepi gantang dan jasa mereka dilupakan oleh masyarakat. Berdasarkan situasi ini, apakah langkah pragmatik yang perlu dilakukan oleh pelbagai pihak untuk menghargai jasa dan pengorbanan mereka? Adakah usaha tersebut mampu membibitkan rasa dihargai dalam diri warga tua? Oleh itu, setiap persoalan yang berkaitan dengan peranan pelbagai pihak akan dikaji dengan teliti sehingga ke akar umbi.
          Sebagai pembuka tirai perbincangan yang pertama, langkah efektif yang dapat mewujudkan penghargaan kepada warga tua ialah setiap ahli keluarga perlu menyayangi warga tua dengan sepenuh hati. Setiap ahli keluarga perlu menyayangi warga emas ini dengan perasaan cinta yang tidak berbelah bahagi kerana warga tua merupakan insan yang terdiri daripada ibu melahirkan zuriat dan berperanan mengurus rumah tangga serta mendidik anak-anak dari kecil hingga dewasa manakala bapa pula membanting tulang empat kerat memerah keringat mencari rezeki untuk membesarkan anak-anak. Situasi ini dapat diwujudkan dengan sentiasa mengingati pengorbanan ibu bapa dan membalas jasa mereka dengan sebaik-baiknya seperti menyediakan tempat tinggal yang sempurna, menjaga mereka yang sudah tua atau uzur atau sentiasa menjenguk mereka yang tinggal di kampung dan jangan terlintas langsung di dalam fikiran untuk menghantar mereka ke rumah warga tua. Berdasarkan perkara ini, jelaslah bahawa usaha yang utama untuk menghargai warga tua ialah menyayangi warga tua dengan sepenuh hati.
          Selain itu, hujah seterusnya tentang peranan pelbagai pihak untuk menghargai warga tua ialah guru boleh mendidik pelajar agar menghormati warga tua. Peranan guru sangat penting untuk memupuk nilai menghargai warga tua dalam diri masyarakat khasnya murid-murid sekolah kerana warga tua  yang terdiri daripada ibu bapa kita perlu disayangi dan dihormati. Situasi ini dapat diwujudkan dengan menerapkan cara bertutur dengan sopan apabila berbicara dengan warga emas seperti tidak meninggikan suara atau menggunakan bahasa kesat kerana perbuatan sedemikian boleh mencalarkan hati warga yang berjasa ini. Contoh yang dapat dikongsi bersama-sama bagi menyokong hujah ini ialah amalan menghormati warga tua ada diterapkan oleh guru melalui subjek Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan yang diajarkan di sekolah-sekolah bagi mewujudkan modal insan yang tahu menghargai warga tua. Berdasarkan perkara ini, jelaslah bahawa peranan guru sangat penting dalam usaha menghargai warga tua.
            Di samping itu, pihak kerajaan juga memainkan peranan yang sangat penting untuk mewujudkan penghargaan terhadap warga tua. Hal ini perlu diberi perhatian mendalam kerana warga emas merupakan warga yang banyak berjasa dalam pembangunan dan kemajuan ekonomi dan kestabilan poilitik negara. Aspirasi murni ini dapat dizahirkan apabila pihak kerajaan bersungguh-sungguh menyediakan pelbagai kemudahan untuk warga tua yang ada di Malaysia. Sebagai tamsilnya, perkara ini boleh dilihat melalui program transformasi negara yang memberikan Bantuan Rakyat 1 Malaysia (B1RM) kepada warga tua bertujuan untuk meringankan beban sara hidup mereka serta memudahkan mereka untuk memiliki kehidupan yang lebih baik. Melalui prakarsa yang dibincangkan dalam wacana ini, nyatalah bahawa usaha pihak kerajaan akan membuatkan warga tua lebih disayangi dan dihormati.
          Seterusnya, perbincangan yang keempat tentang peranan pelbagai pihak untuk menghargai jasa warga tua ialah media massa seperti surat khabar dan televisyen boleh menyiarkan cerita-cerita berkaitan pengorbanan warga tua. Hujah ini perlu dipandang serius kerana dapat memberi kesedaran kepada masyarakat tentang pentingnya warga tua dalam kehidupan manusia. Setiap perkara yang dibincangkan ini mampu diwujudkan dengan menyiarkan sumbangan warga tua dalam memajukan negara atau menyelamatkan negara melalui dokumentari televisyen. Contoh yang dapat dibuktikan bagai merungkai segala persoalan ialah usaha saluran History yang disediakan oleh stesen televisyen berbayar Astro yang menyiarkan pengorbanan pihak polis mempertahankan balai bolis dalam tragedi Bukit Kepong wajar dipuji kerana usaha itu dapat menghargai sumbangan warga tua yang telah berkorban nyawa ketika mereka masih bertenaga suatu ketika dahulu. Berdasarkan mauduk yang dihuraikan ini, sudah terang lagi bersuluh bahawa langkah media massa menyiarkan kisah pengorbanan warga tua sangat penting untuk menyemai penghargaan kepada warga tua.
          Akhir kalam, pelbagai pihak perlu berusaha untuk menghargai jasa  dan pengorbanan warga tua. Tanpa mereka siapalah kita. Jangan sesekali kita bersikap bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing kerana pada suatu hari nanti, kita juga pasti akan melalui zaman emas tersebut dan itulah hakikat kitaran alam.
3)   Kehendak soalan : Kepentingan amalan hidup berjiran.

          Nusa tercinta kita Malaysia merupakan negara yang mempunyai anak watan berbilang kaum dan hidup secara bersama sehati sejiwa ibarat seikat bak sirih serumpun bak serai.  Sehubungan dengan itu, kebanyakan anggota masyarakat hidup berjiran di kawasan bandar ataupun di kawasan luar bandar dan mereka saling berhubung, bertemu dan berurusan antara satu sama lain. Namun, ada lakaran suram yang menyelubungi kita bahawa ada pandangan yang menyatakan bahawa semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat Malaysia pada masa ini dikatakan semakin terhakis ibarat hidup segan mati tak mahu. Banyak kempen dan  usaha telah dijalankan oleh pelbagai pihak untuk merapatkan kembali hubungan dalam kalangan jiran kerana semangat kejiranan begitu penting dalam kehidupan bermasyarakat.
          Sebenarnya, semangat kejiranan dapat memupuk kerjasama dalam kalangan anggota masyarakat di sesuatu tempat. Kerjasama ini boleh dipupuk melalui penglibatan anggota masyarakat dalam pelbagai aktiviti yang diadakan di kawasan tempat mereka tinggal. Aktiviti kemasyarakatan seperti gotong-royong, majlis sambutan perayaan  atau perjumpaan bulanan komuniti dapat mempertemukan semua jiran, saling berkenalan dan merapatkan hubungan . Mereka akan lebih mesra, saling membantu bagai aur dengan tebing tanpa membezakan warna kulit, bangsa atau kepercayaan. Hal ini menunjukkan bahawa semangat kejiranan yang dipupuk dapat membentuk kerjasama dalam kalangan anggota masyarakat seterusnya membentuk ukhuwah yang kukuh dan ampuh.
          Selain itu, semangat kejiranan juga penting kerana dapat membentuk semangat kekitaan dan melahirkan masyarakat yang bersatu padu. Mengimbas kembali Peristiwa 13 Mei 1969 menunjukkan bahawa jika masyarakat tidak bersatu padu dan berpecah-belah, negara akan musnah dan kehidupan anggota masyarakat tidak akan selesa dan aman. Berdasarkan situasi ini, semangat kejiranan membolehkan semua anggota masyarakat memahami antara satu sama lain. Masyarakat yang berbilang kaum ini boleh mempelajari  perbezaan budaya dan sistem sosial masyarakat lain seterusnya memahami sensitiviti mereka agar dapat bertoleransi, bekerjasama dan saling menghormati. Melalui perkara ini, jelaslah bahawa semangat kejiranan penting dalam membentuk masyarakat yang bersatu padu dan seterusnya dapat memacu pembangunan negara ke arah kegemilangan.
          Di samping itu, antara kepentingan semangat kejiranan termasuklah memudahkan kerajaan melaksanakan pelbagai program pembangunan dan membawa kemajuan kepada rakyat. Hal ini demikian kerana slogan Negara Maju Rakyat Sihat menunjukkan bahawa apabila rakyat hidup dalam keadaan sihat sejahtera maka pelbagai rancangan pembangunan dapat diatur, dirancang dan dilaksanakan secara lancar tanpa sebarang kekangan. Sebagai contohnya, kerajaan telah berupaya membina pelbagai kemudahan dan infrastrukutr di kawasan taman-taman perumahan seperti dewan orang ramai, balai raya, taman permainan kanak-kanak mahupun pusat komuniti atas inisiatif, semangat kejiranan dan perpaduan yang ditunjukkan oleh anggota masyarakat di sesetengah kawasan tempat tinggal. Berdasarkan perkara ini, jelaslah bahawa semangat kejiranan penting bagi membantu anggota masyarakat dalam suatu kawasan kejiranan menikmati pelbagai kemudahan awam yang disediakan oleh pihak kerajaan.
          Semangat kejiranan yang wujud dalam kalangan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum juga penting sebagai produk pelancongan. Sesungguhnya, kedatangan pelancong asing ke negara ini banyak disebabkan oleh kehidupan masyarakat Malaysia yang unik, mempunyai pelbagai seni budaya yang menarik dan hidup secara harmoni dalam komuniti kejiranan. Sesungguhnya, perpaduan masyarakat banyak membantu menarik kehadiran pelancong terutamanya ketika musim perayaan besar. Sebagai contohnya, pada sambutan Hari Kemerdekaan, Majlis Rumah Terbuka dan sambutan pesta-pesta tertentu menampilkan perpaduan masyarakat berbilang kaum di negara kita yang amat  disukai oleh para pelancong asing tersebut . Selain di kawasan bandar, produk pelancongan seperti Program Homestay atau Inap Desa di kawasan luar bandar juga dapat menunjukkan semangat hidup berjiran dalam kalangan masyarakatnya. Berdasarkan hal ini, sudah terang lagi bersuluh bahawa sememangnya semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat Malaysia sangat berfaedah dan membawa pulangan ekonomi yang begitu memberangsangkan kepada negara.
          Intihanya, semangat kejiranan merupakan sebahagian daripada amalan dan menjadi budaya masyarakat di Malaysia yang menjadikan negara kita unik pada pandangan masyarakat di luar sana malah dikenali di seluruh dunia. Namun, setiap manfaat daripada amalan murni ini tidak akan dapat dikecapi jika setiap lapisan masyarakat masih lagi tebal dengan sikap mementingkan diri sendiri. Oleh itu, setiap lapisan masyarakat di bawah payung Satu Malaysia hendaklah mengekalkan suasana harmoni dalam kalangan rakyat bagi memastikan Malaysia terus cemerlang dan mampu berdaya saing pada masa akan datang kerana  rakyatnya yang bersahsiah terpuji dapat melahirkan modal insan berminda kelas pertama yang dapat memacu negara tercinta ke arah kegemilangan.

No comments:

Post a Comment